Aan te leveren documentatie voor bestaande cliënten (boekjaar 2023)

Cliënten voor wie ik vorig jaar de jaarstukken heb verzorgd zou ik willen vragen het volgende aan te leveren:

1. Downloads van alle bankmutaties vanaf 1 jan 2023 t/m 05 jan 202van alle BV bankrekeningen (behalve effectenrekeningen). De bestanden bij voorkeur in .XLS formaar, soms er alleen .CSV. Voor rekeningen met slechts enkele mutaties in het jaar, zeg 5 of zo, zijn gedownloade PDF's geen probleem.
    * Alleen onbewerkte downloads mailen - zie ook downloadinstructies bankmutaties. S.v.p. geen verduidelijkend
       commentaar o.i.d. (hoe goed bedoeld ook) toevoegen, omdat mijn macro's dan meestal niet meer werken.
       Ik kan ook niks met MT940 of Apple bestanden.
    * De mutaties begin januari 2024 zijn nodig i.v.m. in januari gestorte rentes over 2023: de BV moet namelijk alles
       toerekenen aan het jaar waarop het betrekking heeft. Je mag deze rente ook in een email zetten...

2. Eindsaldi van alle bankrekeningen op 31-12-2023 zoals door de bank gerapporteerd. Dit is nodig als dubbelcheck, dus een zelf berekend saldo helpt me niet. Gedownloade PDF van het jaaroverzicht van de bank is OK, maar je mag het ook gewoon in de mail zetten (op centenniveau!).

Belangrijk: Wat ik niet nodig heb zijn scans van facturen/bonnetjes (ik geloof je op je woord!), PDF's van individuele afschriften, mutaties van effectenrekeningen (voor de effectenanalyse baseer ik me uitsluitend op het jaaroverzicht), een kopie van mijn eigen factuur, de aangiftebrief van de BD, scans van aanslagen ontvangen in 2024, leenovereenkomsten etc.

3. Voor BV's met aandelen/effecten/crowdfunding: het PDF jaaroverzicht van ABN/Rano/Saxo/Meesman/Knab/Collins/andere, dat is voldoende: daarin staan de waarde van het portfolio begin en einde jaar, dividenden, betaalde dividendbelasting etc. Details zoals mutaties, portfolio-overzicht of kwartaaloverzichten van die instelllingen zijn niet nodig.

4. Aanslagen van de fiscus heb ik normaal niet nodig, behalve als er een verrekening of boete/rente is opgenomen, dwant ie moet ik separaat verwerken, of als het afwijkt van wat ik eerder heb uitgerekend.
Iets nieuws: van de laatste defintieve aanslag wil ik graag de nog te verrekenen verliezen - bij sommige stamrecht bv's zijn er verschillen tussen wat de jaarrekening meldt en wat de fiscus heeft bepaald.

Verder in voorkomende gevallen nog de volgende informatie aanleveren:

5. De in 2023 privé voorgeschoten kosten: daarvoor dien je als directeur een declaratie in bij de BV (op centen niveau) - deze graag meesturen. Onderliggende facturen zijn niet nodig.

6. Als de BV dit boekjaar uitkeringen heeft gedaan: het totaal van de aangegeven bedragen (zoals deze zijn ingevoerd in het loonheffingenprogramma - de betaalde bedragen haal ik uit de mutaties). De totalen in een mail zetten of de loonstaat mailen is OK, de 12 detailaangiftes zijn echt niet nodig.

7. Als de BV geld heeft uitgeleend, graag een overzicht met de relevante details: per vordering aan wie (jezelf of een derde), de hoogte begin van het jaar, hoeveel is afgelost of extra geleend, ontvangen rente en de hoogte van de vordering eind van het jaar. Het totaal van rentes en aflossingen moet natuurlijk hetzelfde zijn als de bedragen in de mutaties. Ik ga niet uitrekenen wat nou de aflossing en de rente was - de directeur hoort dat proactief bij te houden, hij heeft tenslotte de leningen verstrekt!

Mocht ik toch nog extra gegevens nodig heb dan meld ik me.

Het is ook verstandig om in te loggen op Mijn Belastindiens Zakelijk om te controleren of de VpB uitnodiging klaar staat! Zo niet: 0800-0543 bellen

De StamrechtIngenieur: Vakkundig, snel en goedkoop!